hockeynille.blogg.se

Mina upplevelser i livet, VM-spel, paradisresor...

Ombokning, båt, snorkling, sol, bränning

Publicerad 2015-01-10 15:36:42 i Allmänt

Då ska vi se... förra gången jag var här inne och plitade ner ett par ord så hade vi precis fått reda på att alla båtar från och till Gili var inställda. En liten smärre chock då vi hade planerat att åka över med båten dagen efter. Så klockan 23:00 fick vi börja att smida planer... Cissi och jag snackade om att åka en slowboat från Bali... tar 6 timmar till Lombok och sedan en ny båt till Gili. Låter ju inte så där super najs. Kollade flyg och det gick ett hyfsat tidigt plan från Denpasar, Bali till Lombok. Var lite dyrt dock... 256 kr för en person! Men vi fick ta oss i skägget och boka 4 säten om 2 dagar. Så vi bokade ett hotell i Sanur och vi körde från vårt palatsliknande villa till Sanur. Detta var en måndag och det märktes... många många små lastbilar som inte hade speciellt brått. Detta innebär då att man får göra ett antal aggressiva omkörningar, det var bara en gång Cissi tvekade på mig men som vanligt så hade jag rätt. Framme i Sanur så checkade vi in på ett schysst hotell, efter att bilen bombkollats så drog vi ner till poolen och vräkte oss i solstolarna för lite slappe. Strax senare anlände även Marre och Vickan som hade turistat i Sanur ett par dagar. En bra sak med detta hotell är att det finns ett fullt utrustat fitness center. Jag och Marre tog i hand att vi skulle köra en vända i gymmet. Men när det väl var gymdax så var det någon som prioriterade TV:n och sängen... jag nämner inga namn så ni får gissa vem som gjorde vad. På kvällen efter käket så var det packningsdax inför flyget, nackdelen med Wings Air är att det bara är 10kg och 7kg i handbagage. Vi har ju lite mer än det men vi lyckades pressa ner kilona till de tillåtna och resten får ligga i bilen tills vi kommer tillbaka.

30 minuters flygresa, 1:45 timme i bil, 20 minuter med speedboat, 15 minuter med häst och vagn så var vi framme vid hotellet på Gili T. Väldigt bra hotell... bar i poolen är alltid en bra början, och inte nog med det. Mat serverades även där. Helt perfekt! Dagarna 3 spenderades i en solstol och vid havet, inte många knop gjordes bortsett från en 7 km runda runt ön. Marre började få tuppjuck efter sin dåliga mage och började bli lite rastlös. Vi bokade och chartrade en privat båt för att ta en tur runt öarna och snorkla.

Vi drog ut på vattnet och började snorkla vid 2 olika ställen (Gili Meno), första stället var inte speciellt bra. Andra var mer lyckat, såg tillochmed en sköldpadda som jag försökte hinna i kapp... men den jäkeln var snabb på någon konstig vänster... eller är jag långsam. Väl ute på vattnet med båten så förstår vi att båtarna är inställda... det är tidvattenvågor som kommer stup i kvarten och de är inte små. Svårt att beskriva men det är som ett jättestort täcke som böljar upp och ner. Lunch på Gili Air, som är den minsta av de tre Gili öarna, så var det Scallywags som fick äran att ta emot oss. Vi hade käkat på samma restaurang dagen innan fast då på Gili T, Vickan hade tagit "korv med mos". Jag var suge på det med mina drömmar slogs itu då de inte hade det på menyn förräns dagen efter. Fick ta nån firre med mos istället... 2 kg salt så smakade det schysst. Cissi gjorde same same.

Ut igen på böljan blå och till ett nytt snorklingställe, denna gång vid Gili Air som bjöd på mycket mer underhållande dyk. Jag och Cissi hoppade i plurret och fick med oss en flaska med bröd som vi skulle mata fiskarna med. Vi såg inga till en början och man anade en viss besvikelse komma krypandes längs ryggraden... men det var ingen besvikelse som kom utan det var 300 hungriga fiskat som började jaga runt efter bröd. Hur häftigt som helst att ha så många fiskar runt omkring sig. Den fisk som vann "Best in show" var någon form av regnbågsfirre... blå, lila, gul, grön. Väldigt vacker måste jag säga.

Upp i båten igen bara för att möta Marre hängandes över relingen, efter ett snabbt överläggande så bestämde vi att vi skulle åkta tillbaka till Gili T och lämna av honom och Vickan. Hans mage är inte helt 100% och lite vågor på det så blev det boom boom. Jag och Cissi fortsatte till 3 andra ställen runt Gili T. Väldigt mycket fiskar. Det både jag och Cissi har att jämföra med är dykning och snorkling i Filipinerna... och där är vi båda överens om att Filipinerna vinner med hästlängder. Fiskar är kanske same same, lite mer i Filipinerna men koraller och färger är inte så starka runt Gili i jämförelse. Men ändå en helt Ok båtrunda.

Kvällen avrundades med en bit mat på Trattoria och en bio kväll ute på stranden. Det är något visst med att ligga ute och kolla film och samtidigt känna lite små dugg komma då och då. Vilket bara var positivt då det blev lite svalkande. I dagsläget så har vi 1 dag kvar till på Gili T, vi skulle egentligen åka imorgon och bestiga en vulkan men på grund av att båtarna inte går så fick vi hoppa över detta. Lite synd men what to do? Vad vi vet än så länge så är båtarna inställda även imorgon men planeras att gå den 12 då det är tanken att vi skall åka. Båt eller flyg... det är frågan det.

Väl tilbaka på Bali den 12:e så är det direkt till WaterBom! Vattenland med en waterslide som bara varar i 7 sekunder... lite fattigt kanske men man kommer upp i 70 kmh................

Nu är det dax att sova och vila inför morgondagens 7km och resterande tid i solstolen! Väl mött!!!

p.s Lite dåligt internet så inga bilder kan läggas upp. Kanske när vi är tillbaka i Seminyak...