hockeynille.blogg.se

Mina upplevelser i livet, VM-spel, paradisresor...

Sista dagarna för denna semester är nu till ända...

Publicerad 2015-04-21 09:12:01 i Allmänt

Då var det dax att besöka St. Kitts! Även denna gång så var det en så kallad shopping ö. Det största och viktigaste med dessa kryssningar är tydligen att hoppa diamanter och diverse färgglada stenar som kostar skjortan. Allt är ju duty free som de kallar det... men vad de inte säger är att de höjer själva priset så att kostnaden blir lika mycket på allt annat. Kanske inte stenarna, har noll koll där men tack vara Cissi och min kära syster så har jag stenkoll på vad Michael Korss väskor skall kosta och det visar sig att en väska i Sverige kostar lika mycket i skatteparadiset St. Kitts. Så Nä... blev inte så mycket väskshoppandes. Vi gled av båten och hittade en snubbe som stod och hängde i ett hörn... viskade lite "Taxi?"... Jajamen, vart skall vi? Blev vår replik. Vi vill till en strand men lite eller lagom med folk. Han rekomenderade en strand, som inte var den dyraste att åka till och skulle vara den bästa. Tog kanske 10-15 minuter att åka dit och han släppte oss på mitten av stranden och sa att här är minst folk. Även här var vi tidiga, man måste ju får ut så mycket man kan av dagen. Sova kan man göra senare någon gång när man kommit tillbaka till Sverige igen. Vi tog en promenad längs stranden då stol-killen inte hade nyktrat till sen dagen innan och landande längst norrut. Där var det en schysst beach club och goa stolar och ute bar. Vi norpade ett par stolar och där låg vi och brännde i solen hela dagen. Fick tillochmed lunchen serverad vid stolarna tillsammans med den lokala ölen Carib. Om någon undrar hur det uttalas så har jag stenkoll på det... på vägen hem till båten så stannade vi till vid en utebar och "two carib", så som man säger Carribean på engelska... snubben bara que!?!? En gång till sa jag Carib... Que!?!?... Two Beers!!! Ahhh... you mean Cäärib. Fullständigt ologiskt i mina öron men vi löste språkproblematiken iallafall. Allt som allt en bra dag på ön.

Kvällen spenderades i Restaurangen med våra kära vänner Sudam från Indien och Josef från Fillipinerna. Josef som förövrigt tackade för att vi hade besökt hans land och när vi frågade efter någon rekomendation så sa han Palawan. Det kändes bekant sa jag... lite senare så kom han förbi igen och sa att det även kallades för Puerto Princessa som var huvudstaden. Pang! Då mindes jag vart jag hört om detta, såg en dokumentär när vi var i Miami om just denna ön... att det var kaos på ön och sen kom en Maffia boss dit och styrde upp allt så att de hade läkare, lugnt å fint etc. Så det känns spännande att kolla upp detta inför nästa etapp till Fillipinerna. Indien har vi tyvärr inga planer på att åka till, Sudam sa tillochmed att klockan 22 skall det vara lugnt och tyst! Inte för att vi festar hela natten men ändå... en princip sak! Kan jag inte så vill jag!

Nästa anhalt var San Juan, Puerto Rico. På denna ö så tänkte jag och Cissi åka på en utflykt till Casa de Bacardi. Om man skulle ta det via Royal så skulle det kosta 1200 för oss två. Åka 30 minuter buss och sedan 1 timme på själva Bcardi stället. Vår tanke var då att göra detta själva denna gång. Vi tog en lokal färja över sundet som låg 30 meter från vår egen båt där vi dockat, in i en taxi på andra sidan och vips så var vi på Casa de Bacardi. När vi väl ankommit dit några minuter innan öppning så tog vi det mogna beslutet att bara ta grund paketet med den dricka som ingår. Området är ganska stort och väldigt behagligt... fina byggnader och mycket grönt. Sen att det är Bacardi landet gör ju det lite extra gemytligt. Iochmed att vi var så tidiga så kom vi med på första rundturen som bara bestod av 6 personer så det var lugnt och skönt. Tog en tur runt området och förbi Kapellet där det heliga tillverkas... man riktigt kände magin när man rullade förbi. En schysst lirare som hette José berättade bakgrunden som uppkommet av hela konceptet och efter en kort intro-film så hade vi koll på läget. Väldigt intressant och informativt, i slutet fick vi en kort beskrivning vad som innebär med drinkarna Mojito, Cuba Libre och Daiquari. Var namnen kommer ifrån och vad de faktiskt SKALL innehålla för att bli kallade dessa namn. När rundturen var klar så tog vi en drink, Cissi tog en Rumpunch och jag tog en Cuba Libre samtidigt
som en varan kom glindandes över gräset... lång och ståtlig. Taxi tillbaka och färjan över så var vi tillbaka på ruta gå igen och med tanke på att vi gjorde jobbet själva så sparade vi in ungefär 700kr i jämförelse. Så... konklusionen är att åk inte med på Royals egna turer utan gör det själv, inte direkt svårt att googla upp på ex. tripadvisor hur man gör. Tillbaka och nu var det dax för nästa drink, solen bränner och viktigt att dricka som Mamma alltid lärt mig! Lixsom de troende valfärdar till/mot Jesus, Muhamed prylar så valfärdar vi dit drinkar föds, nämligen Pina Colada. Den föddes på baren Barrachino på just Puerto Rico. Rakt in och boom, där satt en Pina Colada finfint! God mat också men det kändes lite sekundärt just där och då. Stoppen i San Juan var en snabbis, 7-13:30 men tycker vi hann med rätt mycket ändå på denna korta tid.

Resten av dagen spenderades uppe på soldäck vid poolen och ett par sparkling glas. Sen blev den en humor show som var gott underhållande. Reste av kvällen spenderades på pubben med Damian. Schysst lirare det där. Pubben blev lite av vårt hak... och just denna kväll så var det folktomt inne på pubben men några som satt på stolarna utanför. Vi kom 10 minuter efter han skulle ha börjat men när vi kom så hoppade han upp och drog igång lite schysst lir. Lite myspys låtar från hans eget album just för att det var bara vi som satt där.

Sista ö-stoppet var deras egen resort på Haiti. De har köpt en "liten" del av ön för att landa där med sina fartyg. Så detta var också en komplett soldag för oss. Vi kom av ganska tidigt som vanligt och gick så långt iväg man kunde för att slippa så mycket folk som möjligt. Tack vare... kommunikationsproblem så fick denna herre springa tillbaka till rummet och hämta batteriet till kameran. Tog även med dykarskorna för att vattnet var fullt med korallrev. Många som skar upp lite småsår på fötterna. Det var kanonväder denna dag så blev en hel del snorkling, hyfsat bra snorkling. Kanonsnorkling som man jämför med St. Maarten, och dessutom gratis. Såg en hel del fiskar och tog vi med lite bröd ut så kom alla som skjutna ur en kanon... lite småblyga till en början men när de började hugga så högg det. De blev tillochmed så ivriga att de började hugga på mina ben. Gratis fotvård, kanske skulle tipsa om detta till Royal...

Tillbaka på båten och det gamla vanliga... show, mat och pubben. Sista båtdagen spenderades på soldäck och ja jävlar va varmt det var!!! Blåste inget alls och helt klar blå himmel, du kunde ligga 3 minuter sen var man dyngblöt. Najs!!! Riktigt bra båtdag för en soldyrkare! Kvällen blev en pratstund med Josef som då tipsade
om Palawan och sedan packning inför sista dagen på land i Florida.

Vi bestämde oss för att hyra en bil och åka ner till Everglades och kolla in lite alligatorer. Ner till Everglades Gator Farm, kan verkligen rekomendera detta ställe. Såg en kort liten show med Gatorwrestling, sen fick man komma fram och hålla i en liten bebis gator. Sååå gulliga! Lite senare så var det en ormuppvisning. Har aldrig varit riktigt nära en orm så lite nervös var man nog allt. Han visade lite små gosingar som man fick peta på och känna hur de känns. Mysigt mjuka. Sen ville han en en frivillig, en vuxen...Boom! Upp med näven direkt och jepp, man fick komma fram. Hade ju lite på känn vad som väntade... upp ur en stor box kom en ca: 2 meter lång Pytonorm drog han upp och slängde i nävarna på en. Så sjukt häftigt att hålla en sådan stor orm. Jättemjuk på ovansidan och lite stelare på undersidan. Efter detta kan jag för mitt liv inte förstå hur "Fångarna på fortet"-snubbarna kan vara rädda för dessa så gosingar. Ett riktigt kanon besök på denna farm, helt lyrisk!
På vägen tillbaka till Fort Lauderdale stannade vi till på Monkey Jungle. Jag hade sett en kylt om detta på vägen ner och så fick vi titta på lite apor. Skulle man få ta och mata dem så skulle vi behöva punga upp 900kr per skalle! Galet mycket när man gjort det gratis nere på Bali ett anal gånger så det tackade vi nej till. Gick runt och matade genom rör istället. Och som ni vet sen tidigare så på Bali blev jag nerkissad av en liten monkey... gissa vad som hände idag... en snubbe satt på taket där vi gick och jag la i mat i korgen som han skulle hissa upp... den lille rackaren drog sen stråle rakt mot mig! Tyvärr så missade han denna gång så jag kom helskinnad där ifrån. Nille - Monkeys 1-1!
Nu i skrivande stund sitter vi på flygplatsen och väntar på att få åka him till kära Skåne. För att sammanfatta detta så Florida får toppbetyg.
Kryssning var en kul upplevelse, man både jag och Cissi känner att vi har gjort detta nu. Skulle vi åka fler gånger så är det isåfall i sällskap med andra och göra egna utflykter på öarna. Det blir lite för slaviskt för oss att göra som Royal säger hela tiden. Men vi är supernöjda med allt vi gjort och fått uppleva. Så nu får vi se om Carlos från västkusten hör av sig i sommar så vi skapar en kontakt i Mexico. Kan vara bra att ha som sagt.

Nu loggar jag av och vi ses på nästa semester...

Med ett visst vemod så njuts det av sista solnedgången på båten

Käkar glass på St.Maarten

Ligger och njuter av solen och stranden på St.Kitts

Dax att besöka Casa de Bacardi

Hann även med att besöka födelserestaurangen där Pina Coladan föddes

Lite snorkling i Haiti

Påväg tillbaka till båten i Haiti

Dax att lära sig hur man gör en towelmonkey av John

En baby alligator
En lååång pyton

Och två små pyton

Landkrabborna ute till havs i 8 dagar!

Publicerad 2015-04-15 18:11:44 i Allmänt

Blir ett långt inlägg idag, inget WiFi på båten (kostar 1000kr) så drar en "kort" summering när vi har gratis WiFi på St.Kitts!

Då var det dags att prova sina sjöben. Lämnade lägenheten i Miami strax innan lunch och vi konstaterade båda två att Miami inte var något speciellt för oss. Ute på Miami Beach så kändes allt smått och trångt, lite småsnobbigt och inte så Americana som vi vill ha det. Dock väldigt goda Mojitos... lite för goda... Vi lämnade Miami och körde mot Fort Lauderdale och letade upp Avis vid flygplatsen, ett stopp på ett Crab-hak ute vid hamnen. Och genast blev det mycket mer Americana, inga dumma turister som spelade Allan utan rediga Amerikanare och två svenskar. Det kom ett gäng ryssar också och tillochmed vår servitris dissade dem, inte framför dem förstås utan när hon kom till vårt bord. Hon gillade inte ryssar och vi förstår varför. Vi beställde in 2 talrikar med en bland lunch där vi fick lite av varje när det gäller sjömat. Riiiiktigt schysst krubb alltså! Ingick en hammare som verktyg, en röd krabba, en vit krabba och lite till. Min kunskap som sjömat är inte riktigt vad den borde vara men man äter ju sällan sådan här mat.

Dags att bege sig till Avis, dumpa bilen och taxi till färjeterminalen Royal Cruise och båten Independence of the Seas. Incheckningen gick relativt smärtfri, man får ett fint litet kort som fungerar överallt på båten så när man går av båten så kommer släggan med notan. Dock finns det olika dryckespaket. Snackade lite med Maestro och när vi sa att vi var svenskar så menade han på att öl-paketet kommer fungera kanon, det är ju som vatten för er skandinaver. Så vi räknade ut att vi måste i snitt dricka 6 öl eller läsk/virgin drinkar för att gå jämnt upp. Det ska nog inte vara några problem.

Bor på 2 våningen av 13 totalt, in i vår lilla mysiga hytt med fönster. Riktigt schyssta hytter. Precis lagom för att bo 8 dagar. Blev hälsade välkomna av Mr Bourne som är vår "butler" eller vad man ska kalla det. Och nä, jag har inte frågat om han är släkt med Jason Bourne. Tror dock inte det... vår John Bourne är lite mer solbränd om vi säger så. Jäkla skön snubbe som går när och myser, plockar lite och varje gång man kommer in i rummet så har han gjort ett nytt djur av handdukar. Två svanar som pussade varandra väntade en kväll och just ikväll så väntade en fladdermus i taket. Gulligt värre!!!

De första två dagarna så var det båtdagar, Kapten Henrik styr jäntan ner till St. Maarten undertiden. Vi hann med en kort runda vid poolen vid ankomstdagen och sprang runt lite i båten. Vi hittade isbanan, en brittisk pub (The Dog and Badger, riktigt najs), pizzastället och paradgatan lite snabbt. Hyfsat bra mat i stora restaurangen, den liknar lite den som finns med i Titanic filmen. Tre våningar med flådig kristallkrona i mitten och lullull. Väldigt trevligt! Cissi lyckas hitta all den bra maten på menyn denna semester så jag har slutat att bestämma utan tar vad Cissi tar. Snabbt och enkelt!

Första heldagen på båten bestod i att testa löpbanan uppe vid pooldäcket, lite folk som man fick kryssa igenom men funkade rätt bra. Eller man kan säga att det gick bra att springa, mindre bra, mycket bra, mindre bra, mycket bra, mindre bra... osv. I hissen upp så snackade jag med en Vitskjorta (de där viktiga personerna som jobbar på båten) och hon sa att ibland när man springer så är det lite motvind på ena hållet. Och ja jävlar va det var motvind! På översta däck, ovanför poolen där löpbanan ligger, är det inget som håller vinden tillbaka utan det är verkligen fritt blås och det märks. Bra träning! Efter löprundan så spenderades tiden mest i en solstol eller i en barstol, varvade lite för omväxlingens skull. Tillskillnad från alla andra verkar det som. Det är lite som att tänka tillbaka på de festsemestrar man drog iväg med polarna när man var 18-20 år fast nu är alla 40-50 år. Tjoas och tjimas och dricker till höger och vänster och ibland är tanken som slår en att äldre vuxna är jobbiga när det är all-inn tillskillnad från de yngre talangerna som häller i sig sprit. Men det är bara att gilla läget och det är ju inte så att man stör sig på det, mest att upplevelsen är väldigt obekant för oss.

Kvällen spenderades på den stora restaurangen och som vanligt prickade Cissi in de bästa maträtterna även denna gång, jag hade inte vid denna tidpunkt anammat mitt system med att ta samma än. Eftermiddagen så gick vi och kollade in stora scenen, var en dansuppvisning som höll oss upptagna i ca: 5-6 minuter. Duktiga men inte vår smak så vi styrde kosan ner mot The Dog And Badger, en brittisk pub måste ju ha en speleman och så var fallet. Han drog igång och körde sitt race och gjorde det bra, både gitarr och munspel. Jag sa till Cissi att spelar han inte "Whiskey in the jar" så är det ingen redig speleman... 10 minuter senare så drog denna låt igång. Allt är som det skall! Väldigt bra utbud av öl på hela båten och med vårt kort är det gratis så najs najs! När speleman tog paus så gick vi ner till nattklubben där det skulle vara en Michael Jacksson timme. Kan ju vara rätt schysst som vi tänkte. Dock var ljudet heeeeelt värdelöst där nere, tillochmed min Marshall blåtandshögtalare har mer drag. Bara diskant i princip. Detta tilltalade ju då inte våra väldigt musikaliska öron som vi tog vårt pick och pack och drog till The Pyramid. Var en tävling som vi kikade på och sen drog ett band igång med lite schysst musik. Och för er som vet vem Les Grossman är... så var han på dansgolvet här! Jag har filmbevis på detta!!! Sen var det pizza dag och inkvartering i sängen.

Dag två på båten var som dag 1 under dagen... från 9 till 4 var det en solstol som gällde med undantag från 15 minuter under lunchen då jag gick och hämtade pizza. Inga runder till baren denna dag... de har ju servitörer så de skötte detta jobb. Helt perfekt! Kvällen spenderades på en sushi restaurang med lite små plock till mat och uppladdning inför Resurection! Ett band som lirade covers på Journeys gamla slagdängor. Var bra spelemän här också, tänkte att jaja... det är ett coverband som alla andra. Men de lirade riktigt bra och när han presenterade killarna i mitten så visade sig att den ena var gitarrist med Toby Keith (Stor country kille om ni undrar) samt så var han med i serien Nashville. Så han var ganska så grym. Trumisen hade bara tourat med Journey i 6 år när det begav sig. Inte illa bara det. Basisten hade spelat för ett par stora country stjärnor där också så verkligen bra klass på pågarna. Sen lite nattamat efter detta och läggdax.

Dag 3 så landade vi på St. Maartens och vi hade hoppas på en av deras turer som innebar kajak och snorkling. Samling och iväg från båten, 30 minuters bussfärd och framme! St. Maartens är till hälften holländskt och hälften franskt och detta var på holländska sidan. Lite instruktioner och när som ledaren, Frank, sa så efter turen kommer det bästa... en drink i baren! Fick lite kalla kårar i ryggen, om man betalar 800kr per person så kan det bästa omöjligen vara en drink i baren. Isåfall så ska den vara sjuuuuukt stor... en pool full med drink. Det hade varit det bästa men så var inte fallet. Ut i kajakerna, Cissi som kapten och jag som motor tydligen. Runt en liten udde och sedan in på en strand som låg ca: 100 meter från där vi började. Så vi kunde lika gärna ha gått dit men det var ju kajakandet vi skulle ha. Kajaka i öppet vatten, inte jätte spännande tur och inte något exotiskt att se direkt. Jaja, snorklingen blir nog kanon tänker man. Men här blev vi ruskigt besvikna... tänk er att snorkla i Östersjön... fast lite varmare vatten och kanske lite klarare sikt. Men grått och trist, några enstaka fiskar lurade här och där. Riktigt skit att betala 800 spänn för detta. Nu jämför vi med både Filippinerna och Bali där det finns alla regnbågensfärger på både koraller och fiskar, lite sämre på Bali men ändå 10000 gånger bättre än detta. Rånade men så är det ibland. Efter så snackade Joost, vår andra ledare, att bussen kommer strax och att man kan åka till en strand lite längre bort som är känd. Ni kanske har sett den på youtube eller på någon topplista av konstiga stränder. Vi fattade tycke direkt och snackade med Joost och sa att ditt ska vi, hur gör vi? Fick tips på att ta taxi eller lokal buss. Bara upp med näven och vinka så stannar "bussen". En storbil på svenska. In i den och ner till stranden. Kostade en spottstyver om man jämför med vad en taxi skulle kosta och vi fick lite lokalkänsla. Äntligen känns det som en vanlig semester för oss. In på stranden, är inte stor eller lång. Kanske 150 meter lång och 20 meter bred, lite småsten i sanden så allt som allt inte mycket att skryta om. Väldigt mycket folk dock, men väldigt få som verkligen låg och solade. Alla stod upp med kameran i högsta hugg... och varför det? Jo... 10 meter från stranden så ligger flygplatsen! Vilket innebär att inflygningen sker rakt ovanför stranden. Vi såg 2 stora jetplan som landade och 1 som startade. Och de startar med gumpen mot stranden och jäklar med det är drag i jetmotorer. Helt sjukt häftigt! Detta räddade St. Maarten!!! Galet att stå och titta rakt upp och 200 meter ovanför huvudet dundrar flygplan mot landning.

Tillbaka på båten och nu har vi precis sett en isdans uppvisning, och även här var det inga dussinkillar och töser. OS medaljörer, VM finalister m.m som bemästrade isen. Lite besviken på tacklingarna dock, lite tama och lama. Mest hålla hand och kela, inte vad man är van vid direkt.

Det finns WiFi på båten men kostar 1000kr för ett par dagar så det sket vi i... så nu när detta kommer upp på bloggen så sitter jag i solen på en strand på St. Kitts som har gratis Wifi. Woohooo!!! Inte många bilder då deras WiFi tar allt lite manjana.

Inne på båten och paradgatan som den så fint kallas. Och ikväll var det formell klädsel så man fick snygga till sig lite.

Strand vid en flygplats... eller flygplats vid en strand

Uppraggad av en GatorGirl...

Publicerad 2015-04-09 04:04:43 i Allmänt

Dagarna här går lite ihop så man vet inte riktigt vad det är för dag och vad man gjorde igår... så nu skall jag försöka komma på vad vi gjort de 3 senaste dagarna... och det som egentligen ligger färskt i minnet är som rubriken lyder. Men jag tror jag återkommer till det lite senare...

Vi hade som sagt 2 underbara dagar nere på stranden på Fort Myers Beach, första dagen var vi uppe i det lugna området av stranden. Från hotellet så fick vi låna paraply och solstolar vilket var perfekt... det är ju lite varmt i solen och ibland vill man svalka av sig med att sitta i skuggan. Solkrämen är framme och läget är under kontroll på den fronten. När vi packade ihop på eftermiddagen så såg jag att alla stod och stirrade ut i vattnet... självklart undrar man vad är det för idioter som bara står och glor på de små båtarna och vattenskotrarna. Men det visade sig att alla stod och beundrade en delfin och kom simmandes och hoppandes ute i vatten. Jäkligt häftigt att se det från stranden och veta att man har precis badat just där. Fick tyvärr ingen bra bild på det dock. Cissi kämpade järnet med detta!

Vi körde ner ca: 8km på ön och skulle nu bo på Lani Kai. Nu är det ju som så att det är spring break här nere och ska man bo och partaja så gör man det på detta hotell. Kul med lite drag på grejorna! Vi checkade in, skulle först ha fått ett rum på tredje våningen men flyttades till 118 på första våningen. Helt ok tänkte vi... går man på hotellet så känns det ganska så slitet. Men pengarna har de lagt på rummen, skitfina rum på ren svenska. Dock var det som så att direkt under oss/framför så stod det en speleman men diskodunka historia och enligt alla papper så skulle de köra loss till kl 2 på natten. Det håller ju inte... då ligger ju dessa pensionärer och sover. Så in i lobbyn och bytte till tredje våningen utan några större problem. Det är ett ganska så högt hotell, som ni kan se på bilden nedan, och väl där uppe så har den en bar. Najs!!! Å det bästa i det hela var att Happy Hour började kl.16:00, klockan var nu 15:55. Fantastiskt perfekt timing!

Så upp i baren och in i en sån där gungstol och in med lite öl, nachos och "brusketa"! Servitören fattade vinken ganska så snabbt så varje gång han gick förbi vårt bord så behövde vi bara ge ögonkontakt och en liten nick så kom ölen farandes 2 minuter senare. Fantastisk solnedgång att följa från toppen på huset, inga dumma turister som kommer i vägen och ska ta en massa bilder. Och nedanför hade ungarna lite lekar med att kasta vattenbalonger etc. så lite underhållning fick man från fotfolket också. Och även här kom en schysst speleman och började lira gitarr. Var lite sugen att gå upp och dra ett par riff med honom men han hade bara en gitarr så jag ville inte förstöra nöjet för honom. Riktigt bra röst och bra låter. Så Happy Hours tog slut vid 9 och vi hann med en liten efterstänkare för original pris också innan vi tackade för oss. Ner på rummet och satte oss ute på balkongen, på med lite musik som ett försök att dölja grannbarens musik. Vi fick i oss en öl och blev lite intresserade av vad som hände på andra sidan, eller ja... det visade sig vara på andra sidan. Vi eller jag kanske rättare sagt trodde att det var här nere på hotellet så efter en snabb omsvidning av kläder så drog vi ner för att ta en liten stänkare. Och hör och häpna... Cissi blev nekad i dörren!!! Hon hade inget legg, jag frågade om han behövde lägg och då kom det "More her than you". Så jag fick snällt dra iväg och hämta legg så att vi kunde komma in. Och när vi väl står vid baren och hänger och lyssnar på live bandet och tittar på alla fyllisar så i min ögonvrå ser jag en dam som har tagit en och annan tequila för mycket... eller precis lagom. Jag säger till Cissi... hon kommer nog snart hit. Kände att svetten började lackas... hjärtat började dunka... nej nej nej hördes ekandes bakom mitt pannben. Försökte snacka med Cissi i tron att hon brydde sig om att jag pratade med någon annan. "Hiiiii".. hörs med en rosslig stämma. "Are you with her?" och pekar på Cissi... "Jajamän... eller Yea, I am!" kom ut ur munnen. Hon limmade på och berättade att hon blivit uppväxt på Moonshine och var en redig "GatorGirl" som även kan kännas igen som alkis/bonnläpp(i ordets vackra betydelse)/hillbilly. Hon hade typ två tänder på övre främre raden och någon mer på undre raden med lite lagom mellanrum bland dem. Inte någon chans att ett popcorn skulle fasta där som vi alla vet är så sjuuuukt jobbigt att få. Hon beställde en Tequila med sina sista 5 dollars, och som vanligt så är allt mycket större här så shoten var ett halvt dricksglas som hon bälade i sig, tackade för sig och lullade vidare. Close encounter av lokalbefolkningen kan man lugnt säga!

Efter denna heldag/kväll så var det uppgång, frulle uppe i baren och ner på solstolen och bara aaaaaaa... sooooooool!!! Nu har man fått grundbrännan och kan steka på rejält. Bra uppladdning inför Karibien! Inte mycket mer att orda om än bad, sol och massa folk som nyktrade till vid 12 verkade det som. Känns igen när man själv var en ungdom och körde all-in nere på Mallis, Cypern och allt det där. Numera kan man dricka järnet och ändå gå upp kl.8..... tydligen!

Efter dessa riktigt bra dagar så körde vi över "landet", från Floridas västkust till östkusten och mellanlandade i Fort Lauderdale. Lite shopping i vanlig ordning på, vad vi tror kan vara Amerikas största outlet! Gick vilse ett par gånger tillochmed. Cissi hittade en hel del här så hon gick lite på moln efter ett tag. Efter shoppingen så har vi nu kört vidare till Miami Beach och sitter nu i Samanthas lägenhet på 30th street. Dags att tvätta lite och allt det där normala folk gör nuförtiden. Men ett hett tips är att inte komma hit med bilen... finns knappt några parkeringar och när man väl hittar så får man stå där i 3 timmar mot betalning. Men det löste sig iallafall... googlat upp ett parkeringshus på 42nd street så får se imorgon och vi löser det.

Kollar efter Marlins biljetter just nu också... fredagkväll så är det Baseboll i stan. Och det är Zombi-night så man får även träffa T-Dog från The Walking Dead. Så fett!!! Hoppas hoppas hoppas!!!

Nu är det lite tv dags innan sängen kallar!

Bad är såååå gött!!!!

Då var det dags för första ölen på Happy Hour!

Och här har ni utsikten några timmar senare... solen går ner 19:47

Utsikten från balkongen

Hotellet från "andra" sidan

Å de hade drinkar på stranden osså!

Det finns hur många sådana här båtar överallt...

Anna Maria Island

Publicerad 2015-04-06 05:02:34 i Allmänt

Dagen började med en kort biltur ner till Sarasota och vidare ut mot Anna Maria Island. Där ska tydligen vara redigt najs har vi hört. Hela öriket här ute är helt fantastiskt, även om det är super mycket bilar och det rullar på sakta men säkert så är det väldigt mycket att se och njuta av. När vi kommer ut på Anna Maria Island och rullar så är ju frågan... vart skall vi stanna? Vi lyckas styra in mot ett bostadsområde som består av klassiska amerikanska småhus blandat med små slott. Vi hittar en lucka längs vägen och stannar. Fram med badväskan och beger oss ner mot havet som ligger 2 minuter från bilen. En 50 meter bred vit sandstrand som är lika lång som ögat kan nå i både höger och vänster riktning. Helt fantastiskt! Vi har märkt att jänkarna gillar sovmorgon vilket passar oss bra, vi lyckas vara uppe hyfsat tidigt, här ser du Petra... jag kan gå upp tidigt och vara pigg när det handlar om viktiga saker ;), så vi kan njuta av stranden innan alla dårar kommer farande från alla håll och kanter. Det är lite kallt i vattnet dock... men ändå skönt mitt på dagen när solen steker.

Idag blev det inte mycket annat mer än sol och bad här på Anna Maria Island. Vi bestämde oss för att åka ner mot Fort Myers Beach efter stranden idag och tog in på ett litet hotell för en billig peng. Satt och njöt av solnedgången på en Tiki bar... var nere och petade lite på stranden också och den påminner väldigt mycket om White beach på Borocay Filipinerna. Väldigt vit och finkorning.

Hann med en middag också och bondade med servitören Carlos från Mexico. Han skulle tydligen till Stockholm och göra en liten Skandinavien resa i augusti. Han fick min mail och så får vi se om han hör av sig om han kommer till Malmö så skall vi ta ut honom på husmanskost/hemmalagat/smörgåsbord. Vi räknar ju kallt med en inbjudan till Mexico vid tillfället sen.

Nu ser vi fram emot 2 fulla dagar nere på stranden här i Fort Myers Beach och ska se till så att Cissi verkligen smörjer in sig ordentligt... hon slarvar lite... och det syns också litta =) Ska inte vara så stöddig själv kanske... lite lite lite på axlarna är röda men det löser sig nog under natten tror jag... och skall nog hinna med en löprunda här tänker jag. Finns ju så mycket god mat här nere och portionerna är ju galna...

En härlig strand med vår sponsor flygandes ovanför oss...

We are on the road again!

Publicerad 2015-04-05 04:12:34 i Allmänt

We are on the road again! Då har vi gjort vårt i Orlando, en snabb vända inom Florida Mall för att få kavajen och byxorna fixade, sen var vi på väg. Mot Tampa och förbi ut mot kusten. Iochmed att vi inte hade bokat något boende så var vi ganska så fria i vår körning. Så vi bestämde oss för att åka ut mot Clearwater och sen vidare ut mot Clearwater Beach. Kan säga att det var sjukt många bilar som också skulle köra den enda vägen ut mot Clearwater Beach. Det är ju nämligen påsk samt spring break här över vilket då innebär att Clearwater Beach är fullsmockat. CB har vunnit pris som Floridas bästa strand och ligger på topp listor så vi hade förväntat oss detta. Inte för att det var drygt att komma ut dit, det rullade på ganska så schysst hela vägen... inte jättefort men ändå. Och utsikten kan man inte klaga på, verkligen en Karibien känsla när man kör här. Vi stannade utanför ett hotell som hade vacancy och såg att de även hade wifi, in på parkeringen och snålskjutsade på nätet, och hittade boende på Clearwater Beach Hotel. Ganska så mitt i smeten för en hyfsad peng med tanke på läget. In på rummet och sedan ner på beachen för en skön promenad i solskenet på seneftermiddagen. Grymt mycket folk överallt, stranden var fortfarande full med folk.

Dax att hitta något att käka... man har ju alltid velat käka på Hooters, denna trevliga familjevänliga restaurang. Så vi gick upp på tredjevången med en grym utsikt över hela stranden och den fantastiska solnedgången. Och de hade dessutom gratis sunshine-shots som barägaren skeppade ut när det var dax. Mycket trevligt! Och några pitcher med öl är ju inte helt fel heller tillsammans med bonless wings. Najs! Cissi käkade dock med ben, tydligen rackarns gott för man fick inte någon direkt kontakt med Cissi. Så fort man tittade på henne så satt hon och gnagade på ett ben, servitrisen kom förbi och frågade om allt var bra... Cissi svarar... hurmmgurrnk. Vilket betyder "Azsome!" Själv hade man lite mer kontroll på sig och åt lugnt och fint. Det var dock vid ett tillfälle där vi kände oss lite dumma... ni vet när man har en pissljumen öl och man inser att man inte kan göra något åt det... vad sägs om att ta en platspåse och lägga in is och sen ner i ölen?? Grannbordet var tydligen långsamma med sin pitcher så servitrisen öste ner en påse is för att hålla den kyld. Very smart!!! Det var även ett schyst liveband som spelade lite reggae inspirerat och när polis-sirener ljöd så drog han igång "Bad boys... what ya gonna do..." Riktigt skön lirare!

Vi lullade hem och somnade in ganska så gott denna kväll med vetskapen om att dagen efter skulle spenderas nere i den vita goa sanden och den strålande solen. Är bara blå himmel här nere by the way...

Upp och checka ut, vi hade dock hunnit kolla under morgonen på något hotell längre ner på ön. Hittade ett riktigt billigt via Trivago och bokade det. La in det i gps:en (som förövrigt är TomTom på andriod... KÖP ALDRIG DEN!!!!!) som då visade en adress i Viginia... Wrong! Så farsan fick ställa upp och ringa till hotels.com och avboka. Vi tackar! Nåja, tillbaka till verkligheten... iallafall vår nuvarande verklighet som då innebar en hyfsat god frulle och boom... ner i sanden... ahhhh.... såååå skönt! Vi låg och stekte fram till lunch där vi käkade riiiktigt gott med sån där sjömat och en bucket-malibu-drink i solen. Vi delade så klart denna då vi skulle köra lite senare. Då bar färden ner söderut mot Bradenton. Tog kustvägen eller ö vägen beroende på hur man ser det. Väldigt fint att köra här och kolla på vissa av husen som ligger här. Slott!!! Jag vill bo här!!!

Snålskjuts på lite Starbucks-wifi och landade på Day Inn. Ett rum med säng, fullt tillräckligt inne i stan. Imorgon så bär det av ut mot öarna igen. Vi går in via Bradenton Beach och ser vad vi hittar på vägen. Något strandhäng blir det garanterat, så får vi se hur långt ner vi kommer. Förmodligen kommer vi dra en natt nere i Sarasota och därefter mot Miami.

Sitter och cruisar ner mot Clearwater Beach

Framme vid strandpromenaden... helt fantastiskt underbart!

Som sagt... vitt och fint

Solnedgång från Hooters balkong där vi satt med liveband

Nere på stranden och har det gottis

Sitter och njuter av efterrätten i solen

På väg mot Vita-faran som rullar nere i Florida just nu

En eftermiddagsöl i solen är ju aldrig fel

Definitionen av övervakning

Publicerad 2015-04-04 03:49:43 i

Efter vår tredje picher så kände vi oss lite övervakade av ägaren på hooters... Vi vet inte riktigt vart den känslan kom ifrån....... .

In a galaxy... far far away....

Publicerad 2015-04-03 05:38:48 i Allmänt

Nya tag idag och vi tänkte åka och hälsa på Fugelsang nere på Kennedy Space Center. Inte så farligt långt att köra, typ Orlando och sen höger i ungefär 1 timma och 20 minuter. Vi tog en liten kort shopping runda först på förmiddagen och bokade en rundtur vid halv 3 som tog ca: 2 timmar. Först fick jag inte komma in på området... och nej, det var inte för att jag är lite skäggig utan det var Cecilia som bara hade tagit ut sin biljett i hennes telefon så hon fick snällt följa med en gamal dam och skriva ut min biljett på den gamla hederliga pappersvarianten. Detta gjorde ju dock att vi fick stressa lite fram till bussen som skulle köra ut oss på turen, fast för vår del var det bara gött. Vi körde ju direkt när vi kom på bussen så vi slapp iallfall vänta på några tradiga eftersläntare.

Så upp och iväg i bussen, vi hade en trevlig gammal farbror som guide som kunde allt. Han var lite som en duracell kanin när han fick tag i micken och tugger gick i ett! Det var ju bra grejor som kom ur honom så det var väldigt informativt och underhållande. Första stoppet var precis mellan Kennedy Space Center och Cape Canaveral. Det är super duper stor skillnad på dessa två... Cape är militär och Kennedy federal så vi stannade på gränsen vid ett par läktare som stod placerade med en schysst utsikt över ett antal "launchpads". Väl där ute så kunde vi se delfiner simma runt och leka i vattnet, galet häftigt! Man fick inte gå i gräset för då kunde man åka på eldmyror och aligatorer... finns över 5000 gatorer i området så man höll sig på plats.

In i bussen och vidare, Mr Guide sa att vi skulle hålla ögonen öppna efter aligatorer och jepp... tog 1 minut så tittade vi ut genom fönstret och där ligger en 2-3 meter lång aligator och chillar i vattenbrynet. Helt sjukt att se en sådan bara ligga i det vilda, grymt! Mycket natur och mycket djurliv, är tydligen USAs näst största djur reservat. Cissi såg tillochmed en örn på vägen dit... ni vet... den där örnen som pryder alla sorters av americana prylar.

Vi körde runt och såg hur mycket som helst av området, deras landningsbana som är lika bred som en football-field är lång. Ett antal launchpads, en crawler som bär raketerna från VAB (Vehicle Assembly Building för dem som inte förstår). Allt är rusktigt stort. Dessutom för en som älskar Space grejor så var detta häftigt som fan på ren svenska.

Vi fick även se den riktiga Apollo 8 raketen! Alltå den var så stor..pouhh... Och alla sladdar och komponenter. Fantastiskt att allt kan fungera ihop utan att fallera, speciellt på den tiden. Vi såg även den riktiga Atlantis på väääldigt nära håll. Just att man vet att allt är äkta gör det lite häftigare. Det satt också en gammal farbror som var en pensionerad NASA ingenjör och svarade på frågor... tyvärr så är man helt korkad så vet inte vad man skall fråga så man bara stod där och lyssnade på andra bra frågor. Smart gubbe den där.

Provade även på hur det är att bli uppskjuten i en raket, skakigt och kraftfullt kan man sammanfatta det med. Detta var en grym upplevelse och tillochmed Cissi som inte är speciellt intresserad tyckte att detta var riktigt häftigt.

Nu är det dax att hoppa i sängen och sova lite. Imorgon bär det av till Tampa... men först... inom en skräddare som skall dra upp lite armar och fixa byxor!

Står utanför VAB... en av världens största byggnader sett till volym. Och den största en plans huset

Nu skall det börja på riktigt!!!

Ute på området men en schysst view över 39A och 39B. 39A har SpaceX hyrt av NASA i 20 år. Är nog inte helt gratis tror jag...

Står och beundrar...

Man kanske ska hänga med Fugelsang på en resa...

Suttit på toa på Alcatraz... och nu även provat på att gå på toa i en space shuttle!

Fullt drag på Universial Studios i Orlando

Publicerad 2015-04-02 03:46:41 i Allmänt

Vi drar nytta av tidsomställningen och vaknar 07:00 utan klocka... Ni som känner mig vet att jag aaaaaaldrig vaknar självmant 07:00! Så upp och göra oss iordning för en heldag på Universial Studio. Parkera bilen i ett mycket bra strukturerat parkeringshus och sen var det bara att följa lemeltåget fram till entrén. Dock hamnade vi på Starbucks för lite frukost och en skinny vanilla latte... med sockerfri vanilj. Så nyttigt så vet ni!

Här finns även världens största Hard Rock Café... mäkta imponerande byggnad måste jag säga. Väl igenom entrén så laddas appen ner som visar hur lång väntetid det är på varje Ride. Vi började med en klassisker från vår LA resa, Transformers med 10 minuters väntetid. Den var lika bra som sist!!! Hann dock inte se så mycket inne i byggnaden, de bygger ju upp hela storyn i själva kön men vi hade bra koll på grejorna ändå. Efter detta så har vi ändå varit i parken nästan 1 timme, då är det dax för förmiddagsölen inne i Simpsons land. Satte oss utanför Moe´s Tavern men 2 öl och lite popcorn. Vi sitter där i lugnan ro när jag ser en mörkklädd man med svarta brillor börja gå mot mig med vääääldigt bestämda steg... tankarna for runt i huvudet för han såg lite krallig ut också, sen börjar han snacka... Visar sig att han också var jäkligt törstig och undrade var jag köpt ölen. Pekade ut var och han och frugan drog iväg på 2 röda. Och då var vi plötsligt 4 som drack öl... i ungefär 5 minuter... då kom nästa gäng och frågade snubben var biran fanns. Så vi startade en trend med förmiddags öl. Känns som en bra början!

Även om varken jag och Cissi är något fan av Harry Fjotter... Plotter... va fan... Potter?? Jaja, iallafall... vi fick ta en runda i hans land också och ja jäklar med folk där var. Alla sprang runt med träpinnar och pekade på allt och inget, fick reda på att det var tydligen trollstavar. Och alla svarta kåpor var inte mördaren från Scream filmerna utan det var tydligen någon form av magisk dress som man ska ha på sig när man trollar. Väldigt fint uppbyggt alltsammans iallafall.

Vi käkade lunch i San Fransisco och Fisermans Warf, väldigt gott och riktigt schysst att sitta ute på bryggan och ta en bira. Och tydligen fanns det ett moln på himmlen som någon sa skulle vara ett regnmoln, men tyvärr (Ante) så var det faktiskt bara ett vitt cumolus moln så ingen fara på taket. Hela stället är uppbyggt som små städer, NYC, SF, London, Beverly Hills och Springfield... kanske någon till. Riktigt schysst att bara gå runt och strosa bland alla kulisser.

Vi hann med i princip alla Ridsen, fick även med mig Cissi på Mumien. Vad jag kan minnas från vår LA resa så var den ganska lugn, Cissi hatar nämligen berg-och-dal-banor... jag har svårt att minnas att den var så pass mycket centrifuger på den i LA men är var det bra jävla drag på ren svenska. Runt runt runt, ner, upp och lite till höger med eld, monster m.m. Riktigt riktigt schysst!!! Min favorit denna dag! Men inte Cissis tydligen, lite smått bitter på mig men skyller på att den var inte alls så här. Får kolla upp med resten av LA-gänget om de kan minnas hur den var.

Allt som allt var det en bra dag... även värt att stå i 85 minuters kö för att åka Minion Mayhem. Hade öl med oss på resan och som vanligt var det många som tittade och dreglade i kön! Som jag sagt tidigare... drömjobb att vara en Minion, alla som man träffar blir ju faktiskt genuint super glada. Helt fantastiskt!

Sitter nu i sängen på hotellet efter att käkat en köttbuffé runt hörnan, gott gott även om jag fick en lite torr bit.

Morgondagen har vi inte planerat något än men blir en liten vända på Vineyard Outlet och kan också bli en tur på Kennedy Space Center. Allt med rymd måste ju vara coolt. Vi får se vad som händer...

Dags att vässa armbågarna!

Klassisk entré bild

Förmiddagsöl i Simpson Land

Världens största Hard Rock Café

Cissi vann skjutartävlingen hos MIB

Lunch i SF

Min favorit och Cissis inte-favvis

Ja vill ja vill ja vill ja vill ja vill!!!!!!!!!!

The beginning of Florida as we see it!

Publicerad 2015-04-01 03:48:00 i Allmänt

Nu var det dax att resa lite igen... denna gång drar vi till Florida! Denna gång åker vi med Norwegian och deras uppsnackade Dreamliner, så då är det lämpligt att vi kör en recension. Och först så kändes spännande att komma in i kabinen, än så länge ser allt ut som vanligt... lite grådaskigt med lite led lampor i taket. Hoppar ner i sätet, hyfsad komfort men inte någon wow-faktor direkt. När vi väl taxar ut på banan så drar de igång en liten film och story som berättar alla nyheter med just Dreamlinern. Bättre luft, ja... svårt att bedöma men ok. Det är det kanske. Bättre ljus i kabinen som anpassar sig efter omgivningen...hmmm... Ok. Låter spännande men kändes lite meningslöst att den skiftar i alla regnbågensfärger när vi är på väg att landa 10 timmar senare. Och så den coolaste nyheten... fönstren är 30% större och den där lilla flärpen som man drar i för att dra ner gardinen är nu utbytt till en knapp som tonar ner rutan. Det är ganska häftigt och kul att pyssla med ett tag. Men jag undrar dock om de verkligen har tänkt hela vägen. Det är lite som att ta på sig ett bra solbrillor som inte släpper igenom ljuset vilken kan tänkas schysst... men hur blir det när solen är rakt utanför fönstret? Här sitter man och ska kolla film i 10 timmar... det blir som att kolla på TV i solen med solbrillor... eller tänk er att försöka sova lite med denna lampa tänd. Nä, gör om och gör rätt! Behåll gärna knappen men fram med gardinen. Saknades även fotstöd som finns hos många andra bolag även i ap-klassen. Allt kostar pengar...en filt 5 dollar... kudde... finns ej. Men visst, man får ju lite vad man betalar för så det är ändå en schysst flygning men flyger hellre med Singapore Airlines.

Flygningen går ganska smärtfritt, inga större bataljer nånstans. Vi är också det första planet, för Norwegian, som flyger från Kastrup till Orlando så det kom lite brandbilar och sprutade lite vatten för att fira detta spektakel. Såg inget men enligt kaptenen så var det så... säger han det så är det så! Igenom imigrations och hämtade hyrbilen... tog bara 2,5 timme!!! Jisses... Framme 12:30 på hotellet med en påste McDonalds. Ja... Mc... det var det "enda" vi hittade som hade öppet. Det fick la duga.

Första dagen så bestämde vi oss för att köra lite shopping, tanken var först Universal Studios men lite slitna efter resan så fick bli shopping istället. Bra shopping som vanligt här i US. Laddade först med lite pannkakor hos IHOP... gott!!! 10-19 var det shopping i storstil och mer är att vänta.

Nu på kvällen så käkade vi Ribs på Wild Jacks Steaks & BBQ, så sjukligt gott! Köttet bara föll av från benen med grym southern sås. Nu har vi landat i sängen och återfå lite krafter inför morgondagen då Minions väntar... =)

Frulle på IHOP!

Lunch på Five Guys!

Shopping!!!

En liten öl på Wild Jacks i väntan på Ribs!

... och som vanligt som ni märker så är Cissi bakom kameran oftast, det får vi ta och lösa under resans gång!