hockeynille.blogg.se

Mina upplevelser i livet, VM-spel, paradisresor...

Roadtrip Nusa Lembongan - Nusa Ceningan

Publicerad 2014-12-29 04:28:59 i Allmänt

Då ligger man platt i en solbäd idag... en sån där rottning med tak. Finns säkert något fint ord för det som jag inte kommer på just nu. Förslag som kommit var "solsäng med tak"... "solpaviljong". Lite moln idag och lite moln igår vilket är positivt. Första dagen spenderades ju som sagt vid poolen med blå himmel och sol... samt barstolar i poolen vilket då som brukligt renderar i en lite bränd rygg på mig och en jättebränd rygg på Cissi.

Bredvid mig just nu ligger Marre som av någon anledning alltid har på sig ett vitt linné efter gårdagens utflykt. Konstig typ det där... har sagt till honom att ta av det så han får lite färg på kroppen. Får se om han lyssnar en vacker dag.

Igår var vi på en liten roadtrip.. eller ja.. road och road... känndes mer som off-road. De vägar som finns här är helt sjuka, lite bergsklättring blandat med enduro med hinderbana. Otroligt att motorbiken överlevde med mig och Cissi som passagerare. Vi hade bestämt oss för att åka ut till grannön och kolla in Blue Lagoon och Cliffjumping (nä, Mamma... jag hoppade inte). Grannön heter Nusa Ceningan och är knuten till Nusa Lembongan (där vi bor) med en fin liten hängbro. Kändes stabilt att köra motorbike över den ja, men det funkade. Knakade lite här och där men vi kom över.

Väl över på ön så hade vi stenkoll på vart vi skulle... trodde vi... Vi körde faktiskt på alla vägar på ön och vid väg nr 18 så vände vi på hälften och sa att nä... detta stämmer inte så vi provade den sista... som var fel. Vi landade på ett hotell som vänligt berättade att vi skulle köra tillbaka och åka på den väg vi precis lämnat. Bara fortsätta på den så kom vi rätt. 13 meter över havet stod vi och såg den blåa lagunen. Jodå, inte mindblowing men som så mycket annat här så ser det schysst ut. Möjligheten fanns också att hoppa de 13 metrarna ner i vatten, efter en kort diskussion så bordlade vi hoppet till en annan gång.

På vägen tillbaka till Nusa Lembongan så stannade vi till vid Piraten och käkade en schysst lunch... och som vanligt fick vi vänta på Vicky för att hon skulle få sin mat. Hon ska aaaalltid ha sååååå speciell mat. Jag menar... Buffalo wings tar ju sin tid. Springa och fånga kycklingen, nacka, plocka, krydda, fritera, servera. Klart att det tar tid.

Väl tillbaka på vår ö så körde vi över till andra sidan för att se Mangrove swamp. Ett träsk som  påminner lite som amerikanska Louisianna. Tror jag i alla fall. Träd som växer i vatten med rötterna ovanför ytan. Ganska häftigt att se. Vi tog en liten båtresa ut för 200.000 pengar, som vi trodde vi var blåsta på priset men visade sig att det var billigare än alla andra. Lönar sig att förvirra ut sig i skogen och stöta på en trevlig gammal dam med båt.

Tillbaka vid hotellet så körde vi en kort runda ut till Devils Tear, annars känd som "Nilles träningsarena". Måste ju hålla sig i form så 06:00 slog klockan och på med träningsstället.

Devils Tear är klippgrottor som suger in en massa vatten och spottar ut det igen, lite svårt att beskriva men riktigt häftigt. Slår upp kanske 10-15 meter i luften när vågorna slår in. Mäktigt!!!

Även att bada här på stranden är ett träningspass i sig... grymt stora vågor, 2-3 meter höga och ett jäkla sug både in och ut så man far runt som gud vet vad... känner sig som en valross eller som en knubbsäl i bland har jag hört.

Idag blir det en soft dag, snackade om att åka och snorkla men vi får se vad vi hittar på. Vi hittade förresten på ett ny variant av Rumikub igår... Jäger-Rumikub... tror nog Vicky förlorade...

På återseende och ha det gott i den vita geggan!!!

Chefar med våra motorbikes vid Devils Tear
Devils Tear

Nere på stranden mitt i natten och leker lite med kameran och en ficklampa.

Blue Lagoon med 13 meter cliffjump bakom oss

Mangrove tr

Roadtrip Nusa Lembongan - Nusa Ceningan

Publicerad 2014-12-29 04:27:46 i Allmänt

På återseende och ha det gott i den vita geggan!!!

Chefar med våra motorbikes vid Devils Tear
Devils Tear

Nere på stranden mitt i natten och leker lite med kameran och en ficklampa.

Blue Lagoon med 13 meter cliffjump bakom oss

Mangrove träsket

Gissa var :)

Första dagen...

Publicerad 2014-12-27 08:13:00 i Allmänt

Sitter nu nere vid stranden/poolen och har det riktigt gott. Vi är alla grymt nöjda med hotellet... om man bortser från att Marre och Vicky inte kan sova om natten. De har fått ett rirktigt lyx rum i träsken där en massa grodor och paddor har sin nattliga vardag. Ni kan ju gissa om de låter lite om natten :) Jag och Cissi bor en bit i från på Solsidan så vi behöver inte oroa oss för något sådan utan lever lyxliv. Tillochmed sådant lyxliv att redan efter en halv dag så har personalen i baren redan lagt rum nr 20 på minnet när vi beställer mat och dryck. Helt perfekt med tanke på att det är Marre och Vicky som bor där.

Med tanke på att detta är första dagen så känner man sig riiiiiktgt brittisk... blek som gud vet vad... Fast har fått lite färg nu... dock främst på övre ryggen. Man kan inte tro det men det finns faktiskt en nackdel med att ha barstolar i poolen.

Idag bli en heldag vid vattnet och inte så mycket aktiviteter. Imorgon så är tanken att vi skall ut och röra på oss, Devils Tear och lite annat smått och gott. Får se vad vi hittar på. Ikväll är det dock någon form av hinduisk högtid så vi har blivit tipsade att gå ca:200 meter (ja, jag vet... sjuuuukt långt) för någon form av festlighet. Ska bli intressant... får dock endast vara klädd i en lite tygremsa.

Nedan kommer lite bilder som visar att vi har det rätt gött... än sålänge :)

P.s... Rickard, det finns en bild som är dedikerad till dig också. ;)

Framme!!!!!!!!!

Publicerad 2014-12-26 10:08:42 i Bali

Efter 1 taxi, 1 tåg, 2 flygplan, 1 "taxi", 1 båt inkl monsunregn, 1 "flakbiltaxi" är vi äntligen framme på Dream Beach.

Lite småförseningar som inte störde något direkt så i det hela en smärtfri resa. Stor eloge till Singapore Airways där de slängde GT och öl på oss direkt... Uppskattas!

En mysig liten bungalow med 20 meter till havet... Och det bästa... En toalett under bar himmel! Någon är ingenjör på den här ön!

Sitter just nu i loungen med en Bintang och inväntar mat... Sen dax att bada. Lite bilder nedan.
Vi hörs av lite senare :)

Semesterdax!!!

Publicerad 2014-12-25 08:36:41 i Bali

Ligger i sängen och lyssnar på när Cissi springer runt och stressar... Det snöar!!! Ooohhhh!!!
Känns helt rätt tid att åka om ni snön ska komma hit och ställa till en massa trubbel... kunde inte behaga sig att komma till julafton, då behöver snögubben inte komma nu heller.
Enda nackdelen med att åka idag är att jag inte hinner testa min nya popcornmaskin... men då har jag iallfal något att se fram emot om 24 dagar. Japp, ni läste rätt. 24 dagars semester som kommer spenderas nere på Bali.
Hoppas att Marre och Vicky hittar oss på flygplatsen nere på Bali (Cissis minsta lill brorsa och fjälla), de åkter för 2 dagar sedan och nu är det dax att förenas.

Nä, dag att gå upp och lämna bygger... Äventyret börjar................................

It's ALIVE!!!!

Publicerad 2014-12-15 11:48:22 i Allmänt

Jaha... då var det dax att ta fram HLR utrustningen och få lite liv i bloggen. As we speak så är det ju faktiskt bara 10,5 dagar kvar tills planet lyfter till Bali.
Det ska bli en upplevelse det här... se om det knäcker Filippinerna som vi tog en runda till i april månad.

Kul denna gång att vi får lite sällskap på resan... Marre och Vicki (Cissis lillbrorsa med tösabit) blev sugna när de hörde att vi skulle till Bali så de bokade också en resa dit. De åker dock ett par dagar tidigare så vi ses där nere.