hockeynille.blogg.se

Mina upplevelser i livet, VM-spel, paradisresor...

Sista dagarna för denna semester är nu till ända...

Publicerad 2015-04-21 09:12:01 i Allmänt

Då var det dax att besöka St. Kitts! Även denna gång så var det en så kallad shopping ö. Det största och viktigaste med dessa kryssningar är tydligen att hoppa diamanter och diverse färgglada stenar som kostar skjortan. Allt är ju duty free som de kallar det... men vad de inte säger är att de höjer själva priset så att kostnaden blir lika mycket på allt annat. Kanske inte stenarna, har noll koll där men tack vara Cissi och min kära syster så har jag stenkoll på vad Michael Korss väskor skall kosta och det visar sig att en väska i Sverige kostar lika mycket i skatteparadiset St. Kitts. Så Nä... blev inte så mycket väskshoppandes. Vi gled av båten och hittade en snubbe som stod och hängde i ett hörn... viskade lite "Taxi?"... Jajamen, vart skall vi? Blev vår replik. Vi vill till en strand men lite eller lagom med folk. Han rekomenderade en strand, som inte var den dyraste att åka till och skulle vara den bästa. Tog kanske 10-15 minuter att åka dit och han släppte oss på mitten av stranden och sa att här är minst folk. Även här var vi tidiga, man måste ju får ut så mycket man kan av dagen. Sova kan man göra senare någon gång när man kommit tillbaka till Sverige igen. Vi tog en promenad längs stranden då stol-killen inte hade nyktrat till sen dagen innan och landande längst norrut. Där var det en schysst beach club och goa stolar och ute bar. Vi norpade ett par stolar och där låg vi och brännde i solen hela dagen. Fick tillochmed lunchen serverad vid stolarna tillsammans med den lokala ölen Carib. Om någon undrar hur det uttalas så har jag stenkoll på det... på vägen hem till båten så stannade vi till vid en utebar och "two carib", så som man säger Carribean på engelska... snubben bara que!?!? En gång till sa jag Carib... Que!?!?... Two Beers!!! Ahhh... you mean Cäärib. Fullständigt ologiskt i mina öron men vi löste språkproblematiken iallafall. Allt som allt en bra dag på ön.

Kvällen spenderades i Restaurangen med våra kära vänner Sudam från Indien och Josef från Fillipinerna. Josef som förövrigt tackade för att vi hade besökt hans land och när vi frågade efter någon rekomendation så sa han Palawan. Det kändes bekant sa jag... lite senare så kom han förbi igen och sa att det även kallades för Puerto Princessa som var huvudstaden. Pang! Då mindes jag vart jag hört om detta, såg en dokumentär när vi var i Miami om just denna ön... att det var kaos på ön och sen kom en Maffia boss dit och styrde upp allt så att de hade läkare, lugnt å fint etc. Så det känns spännande att kolla upp detta inför nästa etapp till Fillipinerna. Indien har vi tyvärr inga planer på att åka till, Sudam sa tillochmed att klockan 22 skall det vara lugnt och tyst! Inte för att vi festar hela natten men ändå... en princip sak! Kan jag inte så vill jag!

Nästa anhalt var San Juan, Puerto Rico. På denna ö så tänkte jag och Cissi åka på en utflykt till Casa de Bacardi. Om man skulle ta det via Royal så skulle det kosta 1200 för oss två. Åka 30 minuter buss och sedan 1 timme på själva Bcardi stället. Vår tanke var då att göra detta själva denna gång. Vi tog en lokal färja över sundet som låg 30 meter från vår egen båt där vi dockat, in i en taxi på andra sidan och vips så var vi på Casa de Bacardi. När vi väl ankommit dit några minuter innan öppning så tog vi det mogna beslutet att bara ta grund paketet med den dricka som ingår. Området är ganska stort och väldigt behagligt... fina byggnader och mycket grönt. Sen att det är Bacardi landet gör ju det lite extra gemytligt. Iochmed att vi var så tidiga så kom vi med på första rundturen som bara bestod av 6 personer så det var lugnt och skönt. Tog en tur runt området och förbi Kapellet där det heliga tillverkas... man riktigt kände magin när man rullade förbi. En schysst lirare som hette José berättade bakgrunden som uppkommet av hela konceptet och efter en kort intro-film så hade vi koll på läget. Väldigt intressant och informativt, i slutet fick vi en kort beskrivning vad som innebär med drinkarna Mojito, Cuba Libre och Daiquari. Var namnen kommer ifrån och vad de faktiskt SKALL innehålla för att bli kallade dessa namn. När rundturen var klar så tog vi en drink, Cissi tog en Rumpunch och jag tog en Cuba Libre samtidigt
som en varan kom glindandes över gräset... lång och ståtlig. Taxi tillbaka och färjan över så var vi tillbaka på ruta gå igen och med tanke på att vi gjorde jobbet själva så sparade vi in ungefär 700kr i jämförelse. Så... konklusionen är att åk inte med på Royals egna turer utan gör det själv, inte direkt svårt att googla upp på ex. tripadvisor hur man gör. Tillbaka och nu var det dax för nästa drink, solen bränner och viktigt att dricka som Mamma alltid lärt mig! Lixsom de troende valfärdar till/mot Jesus, Muhamed prylar så valfärdar vi dit drinkar föds, nämligen Pina Colada. Den föddes på baren Barrachino på just Puerto Rico. Rakt in och boom, där satt en Pina Colada finfint! God mat också men det kändes lite sekundärt just där och då. Stoppen i San Juan var en snabbis, 7-13:30 men tycker vi hann med rätt mycket ändå på denna korta tid.

Resten av dagen spenderades uppe på soldäck vid poolen och ett par sparkling glas. Sen blev den en humor show som var gott underhållande. Reste av kvällen spenderades på pubben med Damian. Schysst lirare det där. Pubben blev lite av vårt hak... och just denna kväll så var det folktomt inne på pubben men några som satt på stolarna utanför. Vi kom 10 minuter efter han skulle ha börjat men när vi kom så hoppade han upp och drog igång lite schysst lir. Lite myspys låtar från hans eget album just för att det var bara vi som satt där.

Sista ö-stoppet var deras egen resort på Haiti. De har köpt en "liten" del av ön för att landa där med sina fartyg. Så detta var också en komplett soldag för oss. Vi kom av ganska tidigt som vanligt och gick så långt iväg man kunde för att slippa så mycket folk som möjligt. Tack vare... kommunikationsproblem så fick denna herre springa tillbaka till rummet och hämta batteriet till kameran. Tog även med dykarskorna för att vattnet var fullt med korallrev. Många som skar upp lite småsår på fötterna. Det var kanonväder denna dag så blev en hel del snorkling, hyfsat bra snorkling. Kanonsnorkling som man jämför med St. Maarten, och dessutom gratis. Såg en hel del fiskar och tog vi med lite bröd ut så kom alla som skjutna ur en kanon... lite småblyga till en början men när de började hugga så högg det. De blev tillochmed så ivriga att de började hugga på mina ben. Gratis fotvård, kanske skulle tipsa om detta till Royal...

Tillbaka på båten och det gamla vanliga... show, mat och pubben. Sista båtdagen spenderades på soldäck och ja jävlar va varmt det var!!! Blåste inget alls och helt klar blå himmel, du kunde ligga 3 minuter sen var man dyngblöt. Najs!!! Riktigt bra båtdag för en soldyrkare! Kvällen blev en pratstund med Josef som då tipsade
om Palawan och sedan packning inför sista dagen på land i Florida.

Vi bestämde oss för att hyra en bil och åka ner till Everglades och kolla in lite alligatorer. Ner till Everglades Gator Farm, kan verkligen rekomendera detta ställe. Såg en kort liten show med Gatorwrestling, sen fick man komma fram och hålla i en liten bebis gator. Sååå gulliga! Lite senare så var det en ormuppvisning. Har aldrig varit riktigt nära en orm så lite nervös var man nog allt. Han visade lite små gosingar som man fick peta på och känna hur de känns. Mysigt mjuka. Sen ville han en en frivillig, en vuxen...Boom! Upp med näven direkt och jepp, man fick komma fram. Hade ju lite på känn vad som väntade... upp ur en stor box kom en ca: 2 meter lång Pytonorm drog han upp och slängde i nävarna på en. Så sjukt häftigt att hålla en sådan stor orm. Jättemjuk på ovansidan och lite stelare på undersidan. Efter detta kan jag för mitt liv inte förstå hur "Fångarna på fortet"-snubbarna kan vara rädda för dessa så gosingar. Ett riktigt kanon besök på denna farm, helt lyrisk!
På vägen tillbaka till Fort Lauderdale stannade vi till på Monkey Jungle. Jag hade sett en kylt om detta på vägen ner och så fick vi titta på lite apor. Skulle man få ta och mata dem så skulle vi behöva punga upp 900kr per skalle! Galet mycket när man gjort det gratis nere på Bali ett anal gånger så det tackade vi nej till. Gick runt och matade genom rör istället. Och som ni vet sen tidigare så på Bali blev jag nerkissad av en liten monkey... gissa vad som hände idag... en snubbe satt på taket där vi gick och jag la i mat i korgen som han skulle hissa upp... den lille rackaren drog sen stråle rakt mot mig! Tyvärr så missade han denna gång så jag kom helskinnad där ifrån. Nille - Monkeys 1-1!
Nu i skrivande stund sitter vi på flygplatsen och väntar på att få åka him till kära Skåne. För att sammanfatta detta så Florida får toppbetyg.
Kryssning var en kul upplevelse, man både jag och Cissi känner att vi har gjort detta nu. Skulle vi åka fler gånger så är det isåfall i sällskap med andra och göra egna utflykter på öarna. Det blir lite för slaviskt för oss att göra som Royal säger hela tiden. Men vi är supernöjda med allt vi gjort och fått uppleva. Så nu får vi se om Carlos från västkusten hör av sig i sommar så vi skapar en kontakt i Mexico. Kan vara bra att ha som sagt.

Nu loggar jag av och vi ses på nästa semester...

Med ett visst vemod så njuts det av sista solnedgången på båten

Käkar glass på St.Maarten

Ligger och njuter av solen och stranden på St.Kitts

Dax att besöka Casa de Bacardi

Hann även med att besöka födelserestaurangen där Pina Coladan föddes

Lite snorkling i Haiti

Påväg tillbaka till båten i Haiti

Dax att lära sig hur man gör en towelmonkey av John